"Kelmarin memberikan pengalaman setiap inci langkah kita,semalam adalah teladan serta pengajarannya...
dan untuk menghadapi hari esok,jadikanlah kelmarin dan semalam itu sebagai pedomandalam menerokai sebuah penghidupan..."

Monday, February 15, 2010

KENANGAN SEMALAM..



Sape ye mereka,huhu ntah kenape tibe2 saya teringatkan akan mereka,rindu pulak rasenye pada kenangan semalam.bila difikr2kan saya rase x de ape yg saya buat tuk mereka,sbnrnye mereka ni bekas pelajar saya,sblm saya menyambung pengajian saya setelah tamat STAM dulu sempat saya mengajar di sek tadika SERI PERMAI,saya bersama beberape org sahabat yang juga same2 menanti keputusan STAM,mula2 dulu x pernah terfikir pon saya nak mngajar atau bekerja sementara menanti result sbb arwah ayah mmg x benarkan anak2 dia bekerja sbb takut x nak smbung blaja da...besela org mude ni klu da skali dapat pegang duit bnyak mula la da x nak sambung blaja(kate org tua2 la betol ke tak tu wallahua'lam)..satu hari ade seorg kawan tnye saya kot2 saya berminat tuk kerje kat taska(jaga baby huhu),saya fikir daripada saya dk rumah saje2 baik saya isi mase saya dgn suatu yg bermanfaat x de la mase saya terbuang begitu sahaja,tapi saya x jadi guru taska sebaliknye guru tadika sbb x cukup kakitangan,tadika tu bersebelahan je sbb dia pnye majikan yg same..kat situlah saya mula blaja segalanya..disitu saya blaja mengenali dunia luar,blaja melayan kerenah kanak2,kerenah guru2 malah kerenah ibu bapa kepada pelajar2 saya..rupenye jadi guru ni bukan suatu kerja yang mudah..kene pandai hadapi pelbagai situasi..nak jaga kanak2 ni pon bukan suatu yang mudah,kene ade skill huhu,ye lah kene jugakla tahu mcm mn nak berinteraksi dgn mereka,kadang2 kita terpakse jadi mcm mereka supeya mereka seronok n tak takut tuk datang sekolah..x lame saya mngajar kat sana lebih kurang 4 bulan jgakla..suatu jangka mase yg pendek namun pelbagai kenangan yang tercipta..
Pernah suatu hari ade seorg pelajar saya terluka kakinya,darah mengalir terlalu bnyk dan saya jadi takut x tahu nak buat ape,nasib baik ade kawan saya dialah yg bantu saya..budak tu terlantar di hospital lbh kurang 3 hari sbb dktor kata kat kaki dia ade kuman kena cuci,sampai sekarang saya rasa bersalah yang teramat sangat sbb x jaga betol2 anak murid saya,dan itu adalah kenangan pahit buat saya dan mungkin juga buat kanak2 tersebut..
Da hampir setahun lebih saya tinggalkn sume tu,tapi smpai sekarang saya x blh lupakan mereka,perasaan bersalah pada mereka tak pernah padam,slalu saya terfikir apa yang saya lakukan sepanjang saya berada bersama mereka,blh ke mereka terima cara saya dan pelbagai persoalan terbelenggu di fikiran..Apa yg saya harapkan adalah pengganti saya mampu lakukan yang terbaik buat mereka..Saya berharap suatu hari nnti saya masih blh bertemu dgn mereka,walaupun itu adalah suatu yang amat sukar saya kira..mungkin juga mereka telah melupakan saya..moga mereka sentiasa berada dibawah lindungan rahmat ALLAH..

x de ape pon saje je saya nak tulis sebab x de ape yg nak dikogsi,sekadar coretan dikala kesepian,melayan mate yang mengantuknye tidak kunjung tiba huhu...

sekadar tuk renungan bersama...
yang paling jauh bukanlah bintang,mentari ataupun rembulan,tapi adalah masa yang berlalu dan x kan kembali..kelmarin yang luput menjadi kenangan dan mengukir sesalan,yang ada hanyalah hari ini dan akan datang..Jadi gunakan hari ini sebaik mungkin kerana esok belum tentu milik kita,sedangkan semalam telah pergi selamanya...

No comments: